En matematisk resa. - Matte för barn!
Resan
På Den Flygande Mattan reser du runt i Egypten på jakt efter din kompis. Mattan för dig runt mellan Nilen, Kairo, Öknen,
Oasen, Pyramiderna och Sfinxen. Du möter olika temaområden inom matematik. Under din resa ställs du inför en mängd blandade matematiska problem, spel och klurigheter. Restid cirka 5 timmar.
En spelidé
Programmet är ett äventyrsprogram som får eleverna att glömma att det är matematik och samtidigt gör matematiken rolig!
Det finns en drivkraft i programmet, ett sug, som gör att eleverna vill komma vidare.
Vad ska hända? Var finns den flygande mattan? Var finns min förlorade kompis?
Filuren
Filuren finns och ger dig aktiv hjälp när du får problem. Genom att klicka på Filuren kan du också få tips och ledtrådar i text och tal.
Ökar läsförmågan
Programmet ökar även barnens läsförmåga!
Samtidigt som de läser uppgifts- och hjälptexterna så hör de Filuren säga samma meningar.
Matematik för årskurs 1 till 5
Då vi byggt programmet har vi försökt göra det spännande med härlig grafik och musik utan att för den skull glömma själva innehållet. Programmet är lärande och bygger på den svenska läroplanen!
Sex olika teman
Talbegrepp, Klockan, Pengar, Almanackan, Geometri, Mätning.
Öva på
Vardagsmatematik, addition, subtraktion, multiplikation, huvudräkning, klockan, datum, klurigheter, längdmätning, enheter, klurigheter, valutaväxling, prisberäkningar och matematiska spel.
Läsövning
Programmet ökar även barnens läsförmåga!
Samtidigt som de läser uppgifts- och hjälptexterna så hör de Filuren säga samma meningar.
Grafiken
Härlig 3-dimensionell grafik där man kan vandra runt i miljöerna, gå in i rum, vrida och vända sig om, titta upp och kika ner.
Under resan ska man lösa utmaningar som ska lösa för att man ska komma vidare och i slutänden hitta både sin reskompis och Den Flygande mattan.
Musiken
Orientalisk medryckande och spännande musik utlovas!
Plattformar
PC, Mac, läsplattor, smartphones
Windows, IOS, Android
Storsäljare
Den Flygande Mattan kom till på mångas begäran att skapa ett program liknande Cheops och Chefren men anpassat till tidigare åldrar.
Det fina med plattformsoberoende (po) är att man kan växla – starta på en mobil och tex fortsätta på en PC – enklast kör man då onlineversionen.